Ideeën voor POD designs

Sven van Bezouw, Helmond – Als je een webshop runt, ben je op zoek naar “winnende” producten. Wanneer je POD doet, zoek je naar “winnende” designs. Designs die onweerstaanbaar zijn voor jouw doelgroep.

In de Engelstalige groepen over POD waar ik ook in zit, merk ik dat er vaak té moeilijk gedacht wordt over design. En ik moet eerlijk bekennen dat ik dat zelf ook deed.

Een design hoeft niet persé grafisch heel mooi te zijn om een hit te zijn qua verkoop. Je hoeft dus ook niet de beste designer te zijn om een succesvolle POD shop te runnen. Natuurlijk helpt het wel als je oog hebt voor design en handig bent met design software zoals Photoshop.

Zelf dacht ik véél te moeilijk…

Toen ik net begon met POD had ik het gevoel dat ik me internationaal moest richten. Een grotere markt en veel grotere doelgroepen die je kunt bereiken via Facebook. Vandaar dit Engelstalige hoodie design.

Ik dacht ‘t gouden idee te hebben; gericht op een overlappende doelgroep van “moeders (van baby’s in leeftijd 0-1)” en “CrossFit”. Een doelgroep van miljoenen gebruikers. In mijn hoofd had ik het sommetje al gemaakt, dit zou een succes worden.

Avonden ben ik bezig geweest om via YouTube tutorials te leren hoe ik voor de mouwen een zogenaamd ‘infinite pattern’ kon maken van dumbells, spenen en andere iconen die ik vond passen bij baby’s, moeders en CrossFit. Ik was apetrots op het resultaat. En toen lanceerde ik mijn test via Facebook…

Krekels. Nada. Nul respons.

Ik snapte er niets van; dit was wat alle Amerikaanse ‘POD gurus’ me geleerd hadden. Je kiest gewoon 2 overlappende doelgroepen, maakt voor hen een design met elementen die ze herkennen en promoot dit via Facebook advertenties. En dan ga je op het strand zitten, je geld tellen.

Inmiddels ben ik best handig geworden met Photoshop, maar maak ik geen mooie grafische designs meer. Ik gebruik enkel nog teksten op mijn POD items. Daar zoek ik een mooi lettertype voor online. En in dat lettertype probeer ik woorden, zinnen, grappen te verzinnen waarvan ik denk dat ze aanslaan bij een specifieke doelgroep.

Daar zitten missers bij, en absolute voltreffers.

Hierbij de 3 richtingen waarin ik probeer te denken:

1/ Trends: Niet de meest duurzame / lange termijn keuze, maar zeker een denkrichting waarin je winnende designs kunt vinden. Wat speelt er in het nieuws? Welke YouTube filmpjes worden veel gedeeld? Wat krijg je voor grappen doorgestuurd via WhatsApp? Het zal je verbazen; maar er is vrijwel nooit iemand die dit al verwerkt heeft in een POD design. Als je op trends richt, wees dan snel. Het nadeel van deze richting kan zijn dat je, als je design aanslaat, super snel gekopieerd wordt omdat veel shops trends in de gaten houden om ervan te profiteren.

2/ Groepen: Dit is een hele sterke. In mijn moeder / CrossFit design probeerde ik hierop in te spelen door zelfs twee groepen te overlappen. Het idee is; mensen willen graag bij groepen horen. En als ze ergens bij horen, willen ze dat ook graag aan anderen laten zien. Denk maar aan: supporters, dierenliefhebbers, mensen met een bepaalde politieke voorkeur, etc. Als je in deze richting denkt, check dan ook eens via Facebook of er groepen zijn waarin deze mensen samenkomen. Daar kun je superveel inspiratie uithalen, de doelgroep onderzoeken en misschien zelfs wel je producten promoten.

3/ Passies: Ook in deze denkrichting kun je heel veel inspiratie opdoen voor designs die een gevoelige snaar kunnen raken bij jouw doelgroep. Als iemand écht gepassioneerd is over een bepaald onderwerp, zal hij/zij waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in POD designs die passen bij die passie. Let op: het is onwijs belangrijk om je aannames te testen. Het kan namelijk goed zijn dat je niet de ‘taal’ van de doelgroep spreekt en de plank met je design volledig misslaat. Onderzoeken en testen dus.

Op dit moment heb ik 2 POD shops, waarvan de eerste zich volledig richt op een trend. De andere richt zich sterk op ‘groepen’. Ik heb op dit moment geen designs die met een passie te maken hebben.

Dan nog een uitsmijter; ik probeer altijd een design te maken dat ‘deelbaar’ is. Ik wil dat het iets is dat mensen leuk genoeg vinden om elkaar in te taggen. Zo breng je niet alleen de kosten van je ads super-ver naar beneden maar wordt je product ook geschikt als cadeau. Zeker rond de feestdagen nu merk ik dat mensen mijn producten (uit beide shops) vaak als cadeau voor een ander kopen.

Je design moet natuurlijk goed zijn; als in scherp en netjes afgedrukt. Maar veel belangrijker is dat je een design maakt dat zo aansluit bij een trend, groep of passie…dat het onweerstaanbaar wordt.

Author Prezu Drukwerk

More posts by Prezu Drukwerk

Leave a Reply